ΒΩΜΟΣ ΔΙΟΝΥΣΟΥ
Βρίσκεται λίγα μέτρα ΒΑ της Casa Romana, στο ίδιο επίπεδο με την Ελληνιστική Αγορά της Κω που εκτεινόταν νοτιότερα από το λιμάνι. ΒΑ του βωμού βρέθηκε ναός της ίδιας εποχής του οποίου διασώθηκαν διάφορα αρχιεκτονικά μέλη.
Ο αρχαιολόγος Morricone βρίσκει ομοιότητα του βωμού ως προς την κατασκευή του σε σχέση με τα άλλα μεγάλα κτίσματα της συνοικίας του λιμανιού (αγοράς, στοάς, ν. Ηρακλή, ν. Αφροδίτης. κ.ά).
Ο αρχαιολόγος Ν. Σταμπολίδης, περιγράφοντάς τον με κάθε λεπτομέρεια, τον χρονολογεί στα 200-190 π.Χ. Βρίσκει συγγένειες με την περγαμηνή γλυπτική καθώς η τέχνη της ζωφόρου του βωμού της Κω είναι επηρεασμένη από την καλλιτεχνική της ακτινοβολία. Η ζωφόρος του βωμού είναι δημιούργημα κάποιου ντόπιου "επαρχιακού" εργαστηριακού κύκλου.
Όλες οι ανάγλυφες μορφές της ζωφόρου συνδέονται με το Διονυσιακό κύκλο: α) με θέματα μυθολογικά της ζωής του Διονύσου, β) του ειρηνικού Διονυσιακού θιάσου, γ) των μαχών του Διονυσιακού στρατοπέδου εναντίον των βαρβάρων (οι φιλολογικές ερμηνείες βεβαιώνουν την πολεμικότητα του Διονύσου και της ακολουθίας του).
Ο Βωμός αποτελείται από δύο τμήματα: α) Το κύριο σε σχήμα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, β) Του κεκλιμένου επιπέδου (ράμπας) στη μέση της Δυτ. πλευράς. Ήταν κατασκευασμένος από λευκό και γκριζογάλανο ντόπιο μάρμαρο.
Τα θεμέλια του βωμού μαζί με τις γύρω κατασκευές καταλαμβάνουν 160 τ.μ και βρίσκονται στο δυτικότερο σημείο του ανασκαμμένου χώρου. Μπροστά από τη δυτική πλευρά του βωμού, δεξιά και αριστερά από τη ράμπα, υπάρχουν σειρές από ακανόνιστες πέτρες και πωρόλιθους στο ύψος της πρώτης θεμελίωσης του βωμού. Ίσως πρόκειται για βάθρα αγαλμάτων, τράπεζες προσφορών ή καθίσματα.
Πηγή: Αρχαία Ιστορία της Κω (Από τα προϊστορικά μέχρι τα ρωμαϊκά χρόνια) Έκδοση Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου Επαρχείο Κω 1998), σελίδα 141.
Φωτογραφίες: Sophia Karagianni
Βρίσκεται λίγα μέτρα ΒΑ της Casa Romana, στο ίδιο επίπεδο με την Ελληνιστική Αγορά της Κω που εκτεινόταν νοτιότερα από το λιμάνι. ΒΑ του βωμού βρέθηκε ναός της ίδιας εποχής του οποίου διασώθηκαν διάφορα αρχιεκτονικά μέλη.
Ο αρχαιολόγος Morricone βρίσκει ομοιότητα του βωμού ως προς την κατασκευή του σε σχέση με τα άλλα μεγάλα κτίσματα της συνοικίας του λιμανιού (αγοράς, στοάς, ν. Ηρακλή, ν. Αφροδίτης. κ.ά).
Ο αρχαιολόγος Ν. Σταμπολίδης, περιγράφοντάς τον με κάθε λεπτομέρεια, τον χρονολογεί στα 200-190 π.Χ. Βρίσκει συγγένειες με την περγαμηνή γλυπτική καθώς η τέχνη της ζωφόρου του βωμού της Κω είναι επηρεασμένη από την καλλιτεχνική της ακτινοβολία. Η ζωφόρος του βωμού είναι δημιούργημα κάποιου ντόπιου "επαρχιακού" εργαστηριακού κύκλου.
Όλες οι ανάγλυφες μορφές της ζωφόρου συνδέονται με το Διονυσιακό κύκλο: α) με θέματα μυθολογικά της ζωής του Διονύσου, β) του ειρηνικού Διονυσιακού θιάσου, γ) των μαχών του Διονυσιακού στρατοπέδου εναντίον των βαρβάρων (οι φιλολογικές ερμηνείες βεβαιώνουν την πολεμικότητα του Διονύσου και της ακολουθίας του).
Ο Βωμός αποτελείται από δύο τμήματα: α) Το κύριο σε σχήμα ορθογώνιου παραλληλόγραμμου, β) Του κεκλιμένου επιπέδου (ράμπας) στη μέση της Δυτ. πλευράς. Ήταν κατασκευασμένος από λευκό και γκριζογάλανο ντόπιο μάρμαρο.
Τα θεμέλια του βωμού μαζί με τις γύρω κατασκευές καταλαμβάνουν 160 τ.μ και βρίσκονται στο δυτικότερο σημείο του ανασκαμμένου χώρου. Μπροστά από τη δυτική πλευρά του βωμού, δεξιά και αριστερά από τη ράμπα, υπάρχουν σειρές από ακανόνιστες πέτρες και πωρόλιθους στο ύψος της πρώτης θεμελίωσης του βωμού. Ίσως πρόκειται για βάθρα αγαλμάτων, τράπεζες προσφορών ή καθίσματα.
Πηγή: Αρχαία Ιστορία της Κω (Από τα προϊστορικά μέχρι τα ρωμαϊκά χρόνια) Έκδοση Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Δωδεκανήσου Επαρχείο Κω 1998), σελίδα 141.
Φωτογραφίες: Sophia Karagianni
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου