Ο μεταμορφωμένος σε ταύρο θεός διέσχισε τη θάλασσα συνοδευόμενος από Τρίτωνες και Νηρηίδες και έφτασε στην Κρήτη. Όταν αποβιβάστηκε στο νησί, ο ταύρος δεν φαινόταν πια, αλλά ο Δίας πήρε από το χέρι την Ευρώπη και την οδήγησε στο Δικταίον Άντρο. Καρπός των ερωτικών ενώσεων του Δία και της Ευρώπης στην Κρήτη ήταν ο Μίνωας, ο Ραδάμανθυς και ο Σαρπηδόνας, κλπ, κλπ.
Καλά όλ'αυτά, αλλά δεν μπορούσα να καταλάβω πώς συνδέεται ο μύθος και η αρπαγή της Ευρώπης με την Κω και για ποιο λόγο υπάρχει η οικία της Ευρώπης με το ψηφιδωτό του 3ου αι. μ.Χ αλλά και το γλυπτό σε περίοπτη θέση της πόλης μας. Με μια σύντομη έρευνα διαπίστωσα ότι ο Κάδμος, ο αδερφός της Ευρώπης, αναζητώντας την αδερφή του, μετά την απαγωγή της από το Δία, εγκαταστάθηκε και στην Κω ανάμεσα σε άλλα νησιά, και τοποθέτησε εδώ φρουρά πριν καταλήξει στη Βοιωτία όπου ίδρυσε τις Θήβες.
1. Οικία της Ευρώπης και ψηφιδωτό
Η οικοδομή βρίσκεται στη Δυτική Αρχαιολογική Ζώνη και ονομάστηκε "οικία του ψηφιδωτού της Ευρώπης" από το ψηφιδωτό δάπεδο του 3ου μ.Χ. αιώνα, που εικονίζει την αρπαγή της Ευρώπης. Για περισσότερες λεπτομέρειες για το Σπίτι της Ευρώπης, δείτε μια παλαιότερη ανάρτησή μου:ΔΥΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΗ ΖΩΝΗ (ΜΕΡΟΣ 3ο) ΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΤΕΤΡΑΓΩΝΑ-ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
Η οικία της αρπαγής της Ευρώπης είναι κτισμένη σε ερείπια παλαιοτέρου κτιρίου του 142 μ.Χ. Αριστερά της αυλής σε μια από τις αίθουσες της βρέθηκε ψηφιδωτό (3x3.2 μ.) που παρουσιάζει τη γυμνή Νύμφη Ευρώπη να μεταφέρεται μέσα στα κύματα κρατημένη από τα κέρατα του ταύρου - Δία. Μπροστά στον ταύρο στέκεται ένας ημίθεος, ο Έρωτας, ο οποίος προσπαθεί να αντιμετωπίσει τον ταύρο κρατώντας στο χέρι του μια δάδα, ενώ ένα δελφίνι υποδηλώνει τη θάλασσα.
Το τεράστιας σημασίας ψηφιδωτό της αρπαγής της Ευρώπης ήταν μέχρι πρόσφατα ορατό στους επισκέπτες της δυτικής αρχαιολογικής ζώνης προστατευμένο μόνο από ένα στέγαστρο.
Κάποιοι, όμως, ασυνείδητοι, άναψαν φωτιά για να κάνουν μπάρμπεκιου πάνω στο ψηφιδωτό, προκαλώντας τεράστια ζημιά, κι έτσι η αρχαιολογική υπηρεσία κάλυψε έκτοτε το ψηφιδωτό με χαλίκι για να σώσει ό,τι απέμεινε, καθιστώντας το αδύνατο να το ξαναδεί κανείς με τα ίδια του τα μάτια (ευτυχώς προλάβαμε να βγάλουμε κάποιες φωτογραφίες).
![]() |
| στα δεξιά του ψηφιδωτού, πάνω από τα πόδια της Ευρώπης, διακρίνεται η τεράστια καταστροφή από τη φωτιά |
Η γλυπτική σύνθεση της "Αρπαγής της Ευρώπης", της γλύπτριας Ελισάβετ Βάλβη, βρίσκεται εντός του συντριβανιού στην είσοδο της πόλης, στο σημείο που παλιότερα αποκαλούσαμε "Σημαίες".Το γλυπτό επιλέχθηκε μεταξύ 18 έργων που συμμετείχαν σε διαγωνισμό που είχε ξεκινήσει την περίοδο 2009-2010 (δημαρχία Κυρίτση). Τα προπλάσματα των 18 γλυπτών εκτέθηκαν στο Χάνι το Σεπτέμβριο του 2010.
![]() |
| μερικά από τα πιο εντυπωσιακά προπλάσματα γλυπτών με θέμα την αρπαγή της Ευρώπης και η αφίσα από την έκθεση στο Χάνι με 18 συνολικά συμμετοχές |
![]() |
| ο Δήμαρχος κ. Γιώργος Κυρίτσης με τη γλύπτρια Ελισάβετ Βάλβη |
![]() |
| το πρόπλασμα του γλυπτού όπως εκτέθηκε στο Χάνι |
![]() |
| η τελική του μορφή |
![]() |
| Λεπτομέρειες του γλυπτού |
- Πηγή: Ιστορία της Νήσου Κω-Β.Σ. Χατζηβασιλείου (σ.51)
- http://www.pnai.gov.gr/ShowPlace.aspx?p=129
- Ο μύθος της αρπαγής της Ευρώπης
- “Η Αρπαγή της Ευρώπης” - “Ο καλλιτεχνικός διαγωνισμός της Κω”,γράφουν Α. Κοροβέση , Γ.Σιδερής
- Η τοποθέτηση της "Αρπαγής της Ευρώπης" στις "Σημαίες"
- Πολλές κρίσεις και επικρίσεις για το γλυπτό με την αρπαγή της Ευρώπης που επέλεξε η Επιτροπή για την είσοδο της πόλης
The myth of Europe is truly wonderful.
According to the myth, Europe was the sister of Cadmus, the founder of Thebes, and the daughter of Agenor and Telephassa, rulers of Phoenicia. When she grew up, one day she went to the meadows to pick flowers. There she met Zeus. He was instantly struck by Eros and, in order to approach her, he transformed himself into a strong bull and went near her, pretending to graze, thinking of how to win her over. She approached the bull–Zeus and began to caress him, fascinated by his beautiful stature and muscular strength. Shortly after, she even dared to mount him. Then he began to run with lightning speed. Europe cried, but she could not jump off because she was afraid she would be killed.
The god, transformed into a bull, crossed the sea accompanied by Tritons and Nereids and arrived in Crete. When he set foot on the island, the bull was no longer visible: Zeus took Europe by the hand and led her to the Dikteon Cave. The union of Zeus and Europe in Crete gave birth to Minos, Rhadamanthys and Sarpedon, among others.
1. The House of Europe and the Mosaic
The house was built on the ruins of an earlier structure dating to 142 A.D. To the left of the courtyard, in one of the rooms, a mosaic (3 x 3.2 m) was found depicting the naked nymph Europe being carried across the waves, holding on to the horns of the bull–Zeus. In front of the bull stands a demigod, Eros, who tries to confront the bull holding a torch in his hand, while a dolphin below symbolizes the sea.
This mosaic, of enormous significance, was until recently visible to visitors of the Western Archaeological Zone, protected only by a simple shelter.
However, some irresponsible individuals lit a fire to make a barbecue on top of the mosaic, causing severe damage. Since then, the archaeological service has covered the mosaic with gravel to preserve what remains, making it impossible to see it again with the naked eye (fortunately, we managed to take some photos in time).
On the right side of the mosaic, above Europe’s legs, the enormous fire damage can still be seen.
2. The Sculpture of the “Abduction of Europe” at the “Flags”
The sculptural composition “Abduction of Europe” by sculptor Elisavet Valvi is located inside the fountain at the entrance of the city, at the spot formerly known as “Flags”.
The sculpture was chosen among 18 works submitted to a competition launched in 2009–2010 (during Mayor Kyritsis’s term). The models of the 18 sculptures were exhibited at the Hani building in September 2010.
The sculpture is made of bronze and took about a year to complete.
✨ Details of the sculpture show the dynamic movement of Zeus as a bull, carrying Europe across the sea — a modern artistic homage to the ancient myth that left its traces not only in Crete and Phoenicia, but also here, on the island of Kos.

























Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου