ΑΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΟΥ ΚΟΥΒΑ ΚΑΙ ΟΙ ΣΠΗΛΙΟΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΑΣΚΟΠΕΤΡΑ
Η εκκλησία του Άη Γιώργη του Κουβά, βρίσκεται στην περιοχή της Ασκόπετρας και ανήκει στην ενορία του Αγίου Νικολάου Πυλίου.
Είναι επίσης γνωστή με το προσωνύμιο «Φώτης», για άγνωστους λόγους.
Ένα από τα αρχαιότερα ξωκκλήσια της Κω. Στην αυλή του βρέθηκε μαρμάρινη πλάκα τάφου με χρονολογία 1636 (μήκους 40 εκ. και πλάτους 20 εκ.)και την ακόλουθη επιγραφή:
{1636 ΜΗΝΙ ΜΑΙΩ 30 ΕΚΟΙΜΗΘΗ Η ΔΟΥΛΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΗΝΑ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥΣ αΧΛΣΤ'} Επίσης, στον προαύλιο χώρο βρίσκονται πολλά αρχαία αρχιτεκτονικά μέλη.
Την ύπαρξή του αναφέρει και ο Κώδικας Α’ του Αρχείου Δουλείας της Ιεράς Μητροπόλεως το 1699. Το ίδιο έτος, στις 21 Δεκεμβρίου 1699, εισήχθη υπόθεση σχετικά με το συγκεκριμένο ξωκκλήσι ενώπιον της «Συνόδου των Κληρικών» της Μητροπόλεως Κω, προκαθημένου του Αρχιεπισκόπου Κώου Κυρίλλου.
Η υπόθεση ήταν η εξής: Ο Πνευματικός παπα-κυρ Μακάριος, απεσταλμένος του Μοναστηρίου του Όρους Σινά, ζήτησε να αναγνωριστεί σ’ αυτόν κτητορικό δικαίωμα επί του εξωκκλησίου. Στήριζε δε, το αίτημά του στο ότι η μακαρίτισσα η κυρά «Τριάνα» (Ανδριάννα) το είχε αφιερώσει στην Ιερά μονή του Σινά. Η Σύνοδος των Κληρικών, μετά από επιμελή έρευνα, αναγώρισε στον αιτούντα κτητορικό δικαίωμα αν και αμφισβητήθηκε από άλλους ενδιαφερόμενους.
Είναι άξιο παρατήρησης ότι το Εξωκκλήσιο γιορτάζει στις 3 Νοεμβρίου (ανακομιδή των λειψάνων του Αγίου) ίσως, στη μνήμη των εγκαινίων του ναού του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου στη Λύδδα. Ο Καρπάθιος υπαινίσσεται ότι αυτό ίσως υποδηλώνει την ιστορική προέλευση και την ηλικία του αρχικού ναϊδρίου, δηλαδή ότι η ηλικία του μπορεί να ανέρχεται στους, αμέσως μετά την κατάπαυση των διωγμών (4ος αι.), χρόνους.
Τα τελευταία χρόνια το εκκλησάκι το φροντίζει η οικογένεια του Δαυίδ Τσικνή σε συνεργασία με τον εφημέριο του Ναού του Αγίου Νικολάου Πυλίου. Τις πρόσφατες συντηρήσεις έκανε η οικογένεια του Δημητρίου Χατζηδαυίδ.
Τα ερείπια που υπάρχουν κοντά στο εκκλησάκι μοιάζουν με κελιά που πιθανόν να σχετίζονται με μοναστικές δραστηριότητες. Ίσως κάποτε να υπήρξε τόπος διαμονής κάποιων που απαρνήθηκαν την κοινωνική ζωή και αφιέρωσαν τη ζωή τους στη λατρεία του Θεού επιλέγοντας να ζήσουν με τους κανόνες του μοναχισμού.
...και μερικές φωτογραφίες, τραβηγμένες μέσα από τους Σπήλιους με θέα τον Άη Γιώργη...
Ο "Κουβάς" είναι ένα ύψωμα που μοιάζει με Κουβά, δυτικά της οροσειράς Δίκαιος. Η γενική πτώση μας οδηγεί και σε ανθρωπωνύμιο.Σε προεξοχή του υψώματος υπάρχει το τοπωνύμιο "του Κουβά το μουτσούνι".
Ο Άγιος Γεώργιος δεν έχει καμία σχέση με το κρασί αλλά στις 3 Νοεμβρίου τιμάται η ανάμνηση κατάθεσης των λειψάνων του στο τάφο του στη διαθήκη. Εκείνη την ημέρα συνηθιζόταν να ανοίγουν τα βαρέλια με το καινούριο κρασί με αποτέλεσμα να πάρει το όνομα «μεθυστής». Αυτό καταγράφεται στο ελληνικό λαϊκό εορτολόγιο. Ο Άι-Γιώργης ο μεθυστής είναι συνδεδεμένος με τη χαρά της ζωής, είναι αγροτικός άγιος και κυρίως των αμπελουργών.Γι'αυτό και στις περισσότερες πόλεις της Ελλάδας οι Άη Γιώργηδες που γιορτάζουν στις 3 Νοεμβρίου συναντώνται με το προσωνύμιο "ο Μεθυστής".
Πηγή: "Εκκλησία Κω Δωδεκανήσου"-Τόμος Πρώτος, βιβλίον Δεύτερον, Αθήνα 1969-Εμμανουήλ Ι. Καρπάθιου (Μητροπολίτου Μεσημβρίας της επί Ευξείνω)
Μιχάλη Ευστ. Σκανδαλίδη-Τοπωνυμικά και Ονοματικά της Νήσου Κω
"Ιερά Μητρόπολις Κώου και Νισύρου-Παρελθόν και Παρόν"-Ανδρέας Χατζημιχαήλ
Κώια Γεωδίφης-Οι καρστικές δομές της Ασκόπετρας
Φωτογραφίες: Sophia Karagianni
Η εκκλησία του Άη Γιώργη του Κουβά, βρίσκεται στην περιοχή της Ασκόπετρας και ανήκει στην ενορία του Αγίου Νικολάου Πυλίου.
Είναι επίσης γνωστή με το προσωνύμιο «Φώτης», για άγνωστους λόγους.
{1636 ΜΗΝΙ ΜΑΙΩ 30 ΕΚΟΙΜΗΘΗ Η ΔΟΥΛΗ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΗΝΑ ΤΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΡΟΔΟΥΣ αΧΛΣΤ'} Επίσης, στον προαύλιο χώρο βρίσκονται πολλά αρχαία αρχιτεκτονικά μέλη.
Την ύπαρξή του αναφέρει και ο Κώδικας Α’ του Αρχείου Δουλείας της Ιεράς Μητροπόλεως το 1699. Το ίδιο έτος, στις 21 Δεκεμβρίου 1699, εισήχθη υπόθεση σχετικά με το συγκεκριμένο ξωκκλήσι ενώπιον της «Συνόδου των Κληρικών» της Μητροπόλεως Κω, προκαθημένου του Αρχιεπισκόπου Κώου Κυρίλλου.
Η υπόθεση ήταν η εξής: Ο Πνευματικός παπα-κυρ Μακάριος, απεσταλμένος του Μοναστηρίου του Όρους Σινά, ζήτησε να αναγνωριστεί σ’ αυτόν κτητορικό δικαίωμα επί του εξωκκλησίου. Στήριζε δε, το αίτημά του στο ότι η μακαρίτισσα η κυρά «Τριάνα» (Ανδριάννα) το είχε αφιερώσει στην Ιερά μονή του Σινά. Η Σύνοδος των Κληρικών, μετά από επιμελή έρευνα, αναγώρισε στον αιτούντα κτητορικό δικαίωμα αν και αμφισβητήθηκε από άλλους ενδιαφερόμενους.
Είναι άξιο παρατήρησης ότι το Εξωκκλήσιο γιορτάζει στις 3 Νοεμβρίου (ανακομιδή των λειψάνων του Αγίου) ίσως, στη μνήμη των εγκαινίων του ναού του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου στη Λύδδα. Ο Καρπάθιος υπαινίσσεται ότι αυτό ίσως υποδηλώνει την ιστορική προέλευση και την ηλικία του αρχικού ναϊδρίου, δηλαδή ότι η ηλικία του μπορεί να ανέρχεται στους, αμέσως μετά την κατάπαυση των διωγμών (4ος αι.), χρόνους.
στο υπέρθυρο ο Άη Γιώργης ο Τροπαιοφόρος |
Τα ερείπια που υπάρχουν κοντά στο εκκλησάκι μοιάζουν με κελιά που πιθανόν να σχετίζονται με μοναστικές δραστηριότητες. Ίσως κάποτε να υπήρξε τόπος διαμονής κάποιων που απαρνήθηκαν την κοινωνική ζωή και αφιέρωσαν τη ζωή τους στη λατρεία του Θεού επιλέγοντας να ζήσουν με τους κανόνες του μοναχισμού.
Λίγα μέτρα από το ιερό υπάρχει μια βρυσούλα με εξαιρετικό πόσιμο νερό.
Η ΑΒΡΑΜΙΘΙΑ
Πάνω από τον Αϊ Γιώργη μια πανύψηλη αβραμιθιά, μεγάλης ηλικίας, στολίζει την περιοχή.
Η αβραμιθιά του Άη Γιώργη εδώ και χρόνια αντέχει την ξηρασία το
καλοκαίρι και το κρύο τον χειμώνα. Έχει ένα ανθεκτικό γκρίζο κορμό με
μία χαρακτηριστική κουφάλα. Τα περίεργα κερατοειδή εξογκώματα που
παρουσιάζει τον χειμώνα προέρχονται από έντομα. Οι αρχαίοι έβγαζαν
απ’αυτά μια κίτρινη χρωστική ουσία με την οποία έβαφαν τα μεταξωτά
υφάσματα τους.
ΟΙ ΣΠΗΛΙΟΙ
Πάνω ακριβώς από το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου φαίνονται πολλές σπηλιές, μικρές και μεγάλες, κάποιες με αρκετό βάθος, σε άλλες έχουν αρχίσει να σχηματίζονται σταλακτίτες και σταλαγμίτες.
Το νησί της Κω μπορεί να μην φημίζεται για τα σπήλαια του, όμως τα
καρστικά σπήλαια της Ασκόπετρας με τις υπόγειες δαιδαλώδεις ρωγμές είναι αρκετά, δεν είναι μεγάλα αλλά είναι πανέμορφα. Ορισμένα από αυτά
αποτέλεσαν κρησφύγετο σε εμπόλεμες περιόδους ενώ ίσως να θεωρήθηκαν και
ιερά κατά παλαιότερες εποχές.
Σήμερα, τα έγκοιλα, τους σπηλαιώδεις
σχηματισμούς και τα σπήλαια της Ασκόπετρας χρησιμοποιούν για τις
καθημερινές τους ανάγκες οι πιστικοί (βοσκοί).Πολλά από αυτά έχουν
μετατραπεί σε στάβλους και αποθήκες. Στεγάζουν τα ζώα τους με αποτέλεσμα
η εικόνα να μην είναι η καλύτερη δυνατή.
οι πεζοπόροι έχουν εξερευνήσει πολλές φορές τα μυστικά των Σπήλιων |
Ο "Κουβάς" είναι ένα ύψωμα που μοιάζει με Κουβά, δυτικά της οροσειράς Δίκαιος. Η γενική πτώση μας οδηγεί και σε ανθρωπωνύμιο.Σε προεξοχή του υψώματος υπάρχει το τοπωνύμιο "του Κουβά το μουτσούνι".
Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΗΣ ΑΣΚΟΠΕΤΡΑΣ
Η Ασκόπετρα πήρε την ονομασία της από μία ογκώδη πέτρα που μοιάζει με ασκό στην κορυφή υψώματος. Ο Άγιος Γεώργιος δεν έχει καμία σχέση με το κρασί αλλά στις 3 Νοεμβρίου τιμάται η ανάμνηση κατάθεσης των λειψάνων του στο τάφο του στη διαθήκη. Εκείνη την ημέρα συνηθιζόταν να ανοίγουν τα βαρέλια με το καινούριο κρασί με αποτέλεσμα να πάρει το όνομα «μεθυστής». Αυτό καταγράφεται στο ελληνικό λαϊκό εορτολόγιο. Ο Άι-Γιώργης ο μεθυστής είναι συνδεδεμένος με τη χαρά της ζωής, είναι αγροτικός άγιος και κυρίως των αμπελουργών.Γι'αυτό και στις περισσότερες πόλεις της Ελλάδας οι Άη Γιώργηδες που γιορτάζουν στις 3 Νοεμβρίου συναντώνται με το προσωνύμιο "ο Μεθυστής".
Πηγή: "Εκκλησία Κω Δωδεκανήσου"-Τόμος Πρώτος, βιβλίον Δεύτερον, Αθήνα 1969-Εμμανουήλ Ι. Καρπάθιου (Μητροπολίτου Μεσημβρίας της επί Ευξείνω)
Μιχάλη Ευστ. Σκανδαλίδη-Τοπωνυμικά και Ονοματικά της Νήσου Κω
"Ιερά Μητρόπολις Κώου και Νισύρου-Παρελθόν και Παρόν"-Ανδρέας Χατζημιχαήλ
Κώια Γεωδίφης-Οι καρστικές δομές της Ασκόπετρας
Φωτογραφίες: Sophia Karagianni
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου