Τρίτη 13 Αυγούστου 2019

ΟΙ ΠΕΤΡΙΝΟΙ ΦΑΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΟΙ ΦΑΡΟΙ ΜΟΥ
Ο Φάρος Αρμενιστής της Μυκόνου
Οι Φάροι είναι ένα από τα ωραιότερα θέματα για φωτογράφηση και συχνά ένα από τα δυσκολότερα λόγω επικίνδυνης πρόσβασης. Μετά τη δυσκολία της φωτογράφησης του Φάρου της Κανδελλιούσας, σκέφτηκα ότι μια συλλογή φωτογραφιών Φάρων θα ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και ξεκίνησα την προσπάθεια με τους Φάρους των Δωδεκανήσων και συνεχίζω με την υπόλοιπη Ελλάδα και γιατί όχι και με το εξωτερικό. Σας παρουσιάζω τους πρώτους 15 Φάρους, με την προσδοκία να εμπλουτίζεται η ανάρτηση με νέες προσθήκες κάθε χρόνο στην παγκόσμια ημέρα των Φάρων που φέτος γιορτάζεται στις 18 Αυγούστου.
ο Φάρος του Πρασονησίου Ρόδου
Το Eλληνικό Φαρικό δίκτυο αριθμεί σήμερα 120 παραδοσιακούς Φάρους μέσης ηλικίας περίπου 2 αιώνων. Μόνον οι 20 βρίσκονται σε καλή κατάσταση ενώ μέτρια χαρακτηρίζεται η κατάσταση άλλων 30. Έως το 1980 η Υπηρεσία Φάρων απασχολούσε 320 φαροφύλακες οι οποίοι συντηρούσαν το δίκτυο και προλάμβαναν τις φθορές στα χτίσματα. Σταδιακά ο αριθμός των φαροφυλάκων τους μειώθηκε και σήμερα δεν ξεπερνούν τους 70.
Ο Φάρος Αρμενιστή στη Μύκονο
Ο Φάρος του Κάβο Πάπας στην Ικαρία
Οι περισσότεροι Φάροι παραμένουν ερμητικά κλειστοί, είτε λόγω κακής κατάστασης ελλείψει συντήρησης, είτε γιατί απαγορεύεται η είσοδος επειδή ανήκουν στο Πολεμικό Ναυτικό ή ελλείψει προσωπικού. Κάποιοι απ' αυτούς ανοίγουν μια φορά το χρόνο με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φάρων.
Στα Δωδεκάνησα σώζονται μέχρι σήμερα πέντε (5) παλιοί παραδοσιακοί πέτρινοι Φάροι. Οι δύο απ'αυτούς βρίσκονται στη Ρόδο (Πρασονησίου και Αγίου Νικολάου), ένας στη βραχονησίδα Στρογγυλή στο Καστελλόριζο, ένας στη βραχονησίδα Κανδελλιούσα κι ένας στην Καλόλιμνο.
ο Φάρος του Πρασονησίου Ρόδου
ΦΑΡΟΙ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΩΝ
1) ΦΑΡΟΣ ΚΑΝΔΕΛΛΙΟΥΣΑΣ

Ο Φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1890 από την Γαλλική εταιρεία Οθωμανικών Φάρων. Το ύψος του πύργου του είναι 10 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 55 μέτρα. Είναι εγκατεστημένος στην νησίδα Κανδελιούσσα των Δωδεκανήσων ΝΔ από τη Νίσυρο. Η πρόσβαση στο Φάρο γίνεται με σκάφος από τη Νίσυρο ή την Τήλο.

2) ΦΑΡΟΣ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΡΟΔΟΥ
Ο Φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1863 από την Γαλλική Εταιρεία Φάρων. Το ύψος του πύργου του είναι 6 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 25 μέτρα. Βρίσκεται στην άκρη του λιμανιού της πρωτεύουσας της Ρόδου πάνω στο κάστρο. Εντάχθηκε στο Ελληνικό φαρικό δίκτυο το 1947 με την προσάρτηση των Δωδεκανήσων.

3) ΦΑΡΟΣ ΠΡΑΣΟΝΗΣΙ ΡΟΔΟΥ
Ο Φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1890 από τη Γαλλική Εταιρεία Φάρων. Το ύψος του πύργου του είναι 14 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 65 μέτρα. 
Βρίσκεται στο νοτιότερο σημείο της Ρόδου στο ακρωτήριο Πρασονήσι, 90 χλμ από την πόλη της Ρόδου, ένα από τα πιο ονομαστά κέντρα για windsurfing στην Ευρώπη, καθώς ο άνεμος πάντα φυσά σε κάποια από τις δυο του ακτές. Εντάχθηκε στο Ελληνικό Φαρικό δίκτυο το 1947 και ανακατασκευάστηκε το 1996.
4) ΦΑΡΟΣ ΚΑΛΟΛΙΜΝΟΣ
Ο Φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1864 από την Γαλλική εταιρεία Οθωμανικών φάρων. Το ύψος του πύργου του είναι 6 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 70 μέτρα. Είναι εγκατεστημένος πάνω στο νησάκι Καλόλιμνο των Δωδεκανήσων στα ΒΑ της Καλύμνου δίπλα από τα Ίμια. Εντάχθηκε στο Ελληνικό φαρικό δίκτυο το 1947 με την ενσωμάτωση των Δωδεκανήσων. Η πρόσβαση στο Φάρο γίνεται με σκάφος από την πρωτεύουσα της Καλύμνου, Πόθια, με ειδική άδεια.
ΦΑΡΟΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΛΛΑΔΑ
5) ΦΑΡΟΣ ΠΑΠΑΣ ΙΚΑΡΙΑΣ

Ο Φάρος αυτός πρωτολειτούργησε το 1890 από την Γαλλική εταιρεία φάρων. Το ύψος του κυλινδρικού του πύργου είναι 11 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 65 μέτρα. Η παράδοση λέει ότι οφείλει το όνομά του στον Πάπα που κάποτε κινδύνεψε να ναυαγήσει στην θαλάσσια περιοχή της Ικαρίας απέναντι από τον φάρο. Εντάχθηκε στο Ελληνικό φαρικό δίκτυο μετά τους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-13. Ανήκει στο Πολεμικό Ναυτικό και είναι από τους λίγους Φάρους στην Ελλάδα που έχει ενεργό φαροφύλακα.
6) ΦΑΡΟΣ ΑΡΜΕΝΙΣΤΗΣ ΜΥΚΟΝΟΥ
Ο Φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1891. Το ύψος του πύργου του είναι 19 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 184 μέτρα. Ο μηχανισμός του αρχικού φανού του Αρμενιστή ήταν κατασκευής SAUTER LEMONIER, βραβεύτηκε από την Διεθνή Έκθεση των Παρισίων και λειτούργησε στην κορυφή του φάρου μέχρι το 1983. Από τότε εκτίθεται στο προαύλιο του Ναυτικού Μουσείου Αιγαίου που στεγάζεται σε ένα παραδοσιακό κυκλαδίτικο κτήριο του 19ου αιώνα, στο κέντρο της Μυκόνου, στη θέση Τρία Πηγάδια. Η κατασκευή του φάρου στον Αρμενιστή αποφασίστηκε μετά το ναυάγιο του Αγγλικού ατμόπλοιου VOLTA το 1887 στα βόρεια παράλια της Μυκόνου όπου πνίγηκαν τα 11 μέλη του πληρώματος.
το αυθεντικό φανάρι και ο μηχανισμός του εκτίθενται στο Ναυτικό Μουσείο της Μυκόνου
7) ΦΑΡΟΣ ΠΑΤΡΑΣ
Όταν πρωτοφτιάχτηκε λειτούργησε σαν σηματοδότης. Με την κατασκευή του κυματοθραύστη όμως αυτός του ο ρόλος καταργήθηκε. Στην περιοχή Αγ. Ανδρέα κατασκευάστηκε το 1999 ο σύγχρονος φάρος ο οποίος είναι πιστό αντίγραφο του παλαιού που κατεδαφίστηκε το 1972 και ο οποίος αποτελεί το σήμα κατατεθέν της Πάτρας. Βρίσκεται απέναντι από την εκκλησία του Αγ. Ανδρέα. Στο χώρο αυτό λειτουργεί καφετέρια και ουζερί και χρησιμοποιείται επίσης σαν χώρος για εκδηλώσεις και συναυλίες.
8) ΦΑΡΟΣ ΝΑΥΠΑΚΤΟY
Ο φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1909. Το ύψος του πέτρινου πύργου του είναι 8 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 16 μέτρα. Βρίσκεται μέσα στο λιμάνι της Ναυπάκτου και αποτελεί τμήμα του παλιού φρουρίου της πόλης.
9) ΦΑΡΟΣ ΧΑΝΙΩΝ
Πάνω από 5 αιώνες στέκεται ο Φάρος του παλιού λιμανιού των Χανίων. Ο Φάρος που έχει γίνει σήμα αναγνώρισης της πόλης σ'όλον τον κόσμο. Η ιστορία του συνδέεται με την ιστορία του λιμανιού. Το 1212 μ.Χ. οι Ενετοί κατέκτησαν όλη την Κρήτη. Τότε αποφάσισαν να οικοδομήσουν μια νέα πόλη πάνω στην αρχαία Κυδωνία (τα σημερινά Χανιά). Το λιμάνι δεν είναι όλο φυσικό. Αρχίζει να κατασκευάζεται ανάμεσα στο 1320 και 1356μ.χ. το έργο συνεχίστηκε για τα επόμενα 200 χρόνια οπότε κατασκευάστηκε και ο φάρος σε διαφορετική μορφή από τη σημερινή. Από το 1645 μέχρι το 1830 στην Κρήτη παρέμεναν Τούρκοι κατακτητές. Αυτοί δεν χρησιμοποιούσαν το λιμάνι των Χανίων αλλά αυτό της Σούδας. Έτσι με τα χρόνια ο φάρος καταστράφηκε αφού κανείς δεν φρόντιζε για την συντήρησή του. Το 1830 οι Άγγλοι έδωσαν την Κρήτη στους Αιγύπτιους. Τότε έγιναν πολλά δημόσια έργα. Ο φάρος επισκευάστηκε πάνω στην αρχική του βάση. Όμως ο νέος φάρος είναι διαφορετικός από τον παλιό, μοιάζει πιο πολύ με μιναρέ. Έχει εσωτερική σκάλα που οδηγεί σε μπαλκόνι με γυάλινο πυργίσκο. Έρευνες που έγιναν τον τελευταίο καιρό για την αντικατάσταση του φάρου έδειξαν ότι η βάση του φάρου που είναι Ενετική χωρίζεται από τον υπόλοιπο φάρο με ξύλινη σχάρα. 
  10) ΦΑΡΟΣ ΣΚΙΝΑΡΙ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
Ο Φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1897. Το ύψος του πέτρινου πύργου του είναι 9,5 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 67 μέτρα. Η πρόσβαση στον φάρο γίνεται οδικώς ξεκινώντας από το χωριό Βολίμες προς το ομώνυμο ακρωτήριο Σκινάρι της Ζακύνθου γνωστό για τις "γαλάζιες σπηλιές¨.
11) ΦΑΡΟΣ ΣΙΔΕΡΟΣ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
Ο φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1822 από τους Άγγλους την εποχή της Ιόνιου Επτανησιακής Πολιτείας στο φρούριο της Κέρκυρας και επάνω στην δυτική έπαλξη του (Ακρωτήριο Σίδερος ή Άγιος Ισίδωρος) σχεδόν ενσωματωμένος στα τείχη του κάστρου. 
Το ύψος του πύργου του είναι 8,5 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 78 μέτρα. Η πρόσβαση στον φάρο είναι εύκολη καθώς βρίσκεται πάνω στα τείχη του κάστρου μέσα στην πόλη της Κέρκυρας. Εντάχθηκε στο Ελληνικό φαρικό δίκτυο το 1863 με την προσάρτηση των Επτανήσων. Το 1887 το φωτιστικό του αντικαταστάθηκε με φωτιστικό Fresnel Δ τάξεως κατασκευής Sautter-Lemonier σταθερού λευκού φωτός φωτοβολίας 15 ναυτικών μιλίων. Το 1926 αντικαταστάθηκε με αυτόματο πυρσό ασετυλίνης και έδινε έντονο λευκό φως Νταλέν με φωτοβολία 18 μίλια. Το 1941 καταστράφηκε από τους Γερμανούς και ξαναλειτούργησε πάλι το 1944. Σήμερα ο φάρος είναι αυτόματος με φωτοβολία 13 ναυτικά μίλια και δεν επιτηρείται. Το κτίριο του φάρου που είναι το παλιότερο στην ουσία στον Ελλαδικό χώρο διατηρείται μέχρι σήμερα και συνεχίζει να χρησιμοποιείται όχι όμως για τις ανάγκες του φάρου.

Το Παλαιό Φρούριο βρίσκεται στην ανατολική πλευρά του λιμανιού της Κέρκυρας. Κατασκευάστηκε κατά την εποχή της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, ενώ ενισχύθηκε πρώτα από τους Ενετούς και αργότερα από του Άγγλους. 
Είχε τάφρο και κινητή γέφυρα, την οποία έχει αντικαταστήσει μια σιδερένια γέφυρα που συνδέει το φρούριο με την πόλη.
Τα πιο σπουδαία μνημεία στο χώρο του φρουρίου είναι: η κεντρική πύλη, οι προμαχώνες Σαβορνιάν, Μαρτινένγκο και Μανδρακίου, οι πύργοι ξηράς και θάλασσας, η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου, ο "ρομανικός ναός", οι φυλακές, το αγγλικό νοσοκομείο και οι αγγλικοί στρατώνες. Στο χώρο του φρουρίου στεγάζονται επίσης η Δημόσια Βιβλιοθήκη, τα Αρχεία, η Βυζαντινή Συλλογή, το Συνεδριακό Κέντρο, καθώς και ο πύργος του ρολογιού και ο φάρος.

12) ΦΑΡΟΣ ΑΦΟΡΕΣΜΕΝΟΥ (ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗ ΚΡΗΤΗΣ)
Ο φάρος Αγίου Ιωάννη ή Φάρος Αφορεσμένου κατασκευάστηκε το 1864 από την Γαλλική Εταιρεία Φάρων στο ομώνυμο ακρωτήριο. Το ύψος του πύργου του είναι 9 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 49 μέτρα. Εντάχθηκε στο Ελληνικό Φαρικό Δίκτυο στις 6 Μαΐου του 1915 και στο πλαίσιο ανασυγκρότησης του Ελληνικού Φαρικού Δικτύου το 1951, επαναλειτούργησε με πηγή ενέργειας την ασετιλίνη. 
Σήμερα λειτουργεί ως αυτόματος φάρος με χρήση φωτοβολταϊκού συστήματος και πρόσφατα γίνονται προσπάθειες αναστήλωσης του με ιδιωτική πρωτοβουλία και με ενέργειες των τοπικών αρχών.
Σύμφωνα με τον θρύλο, όταν ο Καϊάφας σταύρωσε τον Χριστό, ξεκίνησε να πάει ταξίδι στην Ρώμη για να συναντήσει τον Καίσαρα, αλλά πέθανε από αρρώστια που εξαπλώθηκε σε όλο το πλήρωμα του πλοίου. Ήταν άρχοντας όμως και έπρεπε να τον θάψουν. Φτάνοντας στην Κρήτη προσέγγισαν τον μικρό όρμο του Μιραμπέλλου αλλά η θάλασσα φούσκωσε απότομα. Παρ' όλα αυτά οι έμπειροι ναύτες κατάφεραν να φτάσουν στην ακτή και να θάψουν τον
Καϊάφα
Το ακρωτήριο ονομάστηκε "του Αφορισμένου" γιατί σύμφωνα πάντα με την παράδοση εκεί θάφτηκε αυτός που σταύρωσε τον Χριστό και η θάλασσα στο σημείο αυτό δεν ηρέμησε ποτέ. Μάλιστα πολλοί ναυτικοί οδηγοί του 19ου αιώνα πρότειναν στους καπετάνιους να πλέουν τουλάχιστον ένα μίλι μακρυά από το ακρωτήριο του Αφορισμένου.
Εκεί φτάσαμε κάνοντας ένα road trip 600 χλμ από τα Χανιά ως το Αιολικό Πάρκο του Αγίου Ιωάννη Λασιθίου.  
13) ΦΑΡΟΣ ΔΡΕΠΑΝΟ ΧΑΝΙΩΝ 
Βρίσκεται στη βόρεια πλευρά της Κρήτης, στον νομό Χανίων, ανατολικά του στομίου του Όρμου Σούδας, στο ακρωτήρι Δρέπανο. 
Ο φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1864 από την Γαλλική εταιρεία φάρων. Το ύψος του οκταγωνικού του πύργου είναι 7 μέτρα και το εστιακό του ύψος 60 μέτρα.
Πρωτολειτούργησε το 1864, όταν η περιοχή ήταν υπό την κατοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Εντάχθηκε στο Ελληνικό Φαρικό Δίκτυο το 1913.   
Κατά τη διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου οι εισβολείς αφαίρεσαν τα φωτιστικά μηχανήματα και παρέμεινε σβηστός μέχρι το 1945, όπου στα πλαίσια ανασυγκρότησης του Φαρικού Δικτύου,  επαναλειτούργησε με νέα φωτιστικά μηχανήματα πετρελαίου. Το 1979 ο φάρος ηλεκτροδοτήθηκε.
Το πρώτο φανάρι εκτίθεται σήμερα στο Ναυτικό Μουσείο Χανίων.
Υπάρχει ασφαλτοστρωμένος δρόμος, που επιτρέπει στο Ι.Χ. να φτάσει σε απόσταση 50 μέτρων από τον φάρο, όπου υπάρχει υπαίθριος χώρος στάθμευσης. Στη συνέχεια υπάρχει μονοπάτι και σκαλοπάτια 50 μέτρων, που οδηγούν στο φάρο. Το πιο κοντινό χωριό, το Κόκκινο Χωριό, απέχει τρία χιλιόμετρα. Ο φάρος είναι περιφραγμένος με πέτρινο τοιχίο και συρματόπλεγμα ύψους 2 έως 2, 60 μέτρα.Η περιοχή περιμετρικά είναι δύσβατη, απότομη και βραχώδης, ακατάλληλη για παιδιά. 
Το κτίριο του Φάρου Δρέπανο είναι μια ισόγειος οικία,αποτελούμενη από ένα χολ, ένα διάδρομο, τρία δωμάτια, μία κουζίνα με ντους και μία αποθήκη.

Ο Φάρος Δρέπανο είναι ένας από τους -56 επανδρωμένους ή επιτηρούμενους από Φαροφύλακα- Παραδοσιακούς Φάρους στην Ελλάδα που δεν ξεπερνούν τους 120 συνολικά σε αριθμό. Ανήκει στο πολεμικό Ναυτικό και γι' αυτό δεν είναι επισκέψιμος, παρά μόνο την Παγκόσμια Ημέρα των Φάρων ή μετά από ειδική άδεια. Στον Φάρο Δρέπανο ξεναγηθήκαμε από τον Φαροφύλακα κ.Καποκάκη, ο οποίος για δύο ώρες μας μύησε στα μυστικά και στην ιστορία του υπέροχου αυτού φάρου.
Τέλος ο Φάρος γενικότερα είναι ένα από τα πιο όμορφα σύμβολα. Φάρος θα πει λιμάνι, ασφάλεια, αλμύρα, ελπίδα, απέραντη γαλήνη αλλά και τρικυμία, δύναμη, περιπέτεια, μυστήριο και μοναξιά. Ο Φάρος είναι ορόσημο, όπως κάποιοι άνθρωποι, όπως κάποιες μέρες.
14) ΦΑΡΟΣ ΡΕΘΥΜΝΟΥ 
Ο φάρος αυτός κατασκευάστηκε το 1864. Το ύψος του πέτρινου πύργου του είναι 9 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 49 μέτρα. Η πρόσβαση στον φάρο είναι εύκολη καθώς βρίσκεται στο παλιό ενετικό λιμάνι της πόλης Ρεθύμνου στην Κρήτη.
Ο φάρος του Ενετικού λιμανιού του Ρεθύμνου αποτελεί το δεύτερο σε μέγεθος εναπομείναντα Αιγυπτιακό φάρο της Κρήτης, μετά από το φάρο των Χανίων.
λεπτομέρειες από τα διακοσμητικά αιγυπτιακά στοιχεία
Άλλοι τον ήθελαν τουρκικό, άλλοι βενετσιάνικο. Πρόσφατες έρευνες έδειξαν πως η καταγωγή του είναι αιγυπτιακή και χτίστηκε το 1838, επί Αιγυπτιοκρατίας του Μεχμέτ Αλή (στο μουσουλμανικό έτος Εγίρας 1254, που αντιστοιχεί στα χριστιανικά έτη 1838-1839, άρα στο τέλος της Αιγυπτιοκρατίας).
Για κάποιο λόγο, βρήκαμε την πόρτα του Φάρου ανοιχτή, κι αυτό μας έδωσε τη δυνατότητα να ανέβουμε την επικίνδυνη πέτρινη σκάλα του εσωτερικού του ως την κορυφή. Δεν θα το πρότεινα καθώς υπάρχει σαθρή σκαλωσιά, αλλά η θέα είναι μαγική και η πέτρινη σκάλα μοναδική.
Έξω από τον Φάρο υπάρχουν αναμνηστικά λουκέτα που παραδοσιακά υπόσχονται αιώνια αγάπη.
15) ΦΑΡΟΣ ΒΡΥΣΑΚΙ  ΣΤΟ ΛΑΥΡΙΟ, ΑΤΤΙΚΗ
Ο εντυπωσιακός και επιβλητικός Φάρος Βρυσάκι κατασκευάστηκε και πρωτολειτούργησε το 1892. Μάλιστα είχε σαν πηγή ενέργειας το πετρέλαιο. Φώτιζε και αποτελούσε σημείο κατατεθέν στην περιοχή του Λαυρίου. Ωστόσο μεσολάβησε λόγω των συνθηκών μια περίοδος που τα φώτα του Φάρου έσβησαν. 
Πιο συγκεκριμένα, κατά την διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου ο φάρος παρέμεινε σβηστός. Το 1943, στα πλαίσια ανασυγκρότησης του Φαρικού Δικτύου, επαναλειτούργησε. Και αυτή τη φορά η πηγή ενέργειας που χρησιμοποιήθηκε για τη λειτουργία του φάρου ήταν το πετρέλαιο.
Όλα αυτά μέχρι το 1983 οπότε και ο φάρος ηλεκτροδοτήθηκε. Τότε, τα τα φωτιστικά μηχανήματα αντικαταστάθηκαν και ο φάρος Βρυσάκι άρχισε πλέον να λειτουργεί με πηγή ενέργειας το ηλεκτρικό ρεύμα. Το ύψος του πύργου του είναι 7 μέτρα και το εστιακό του ύψος είναι 23 μέτρα. Για να βρεθείς και να δεις από κοντά την φάρο θα πρέπει να διανύσεις πέντε χιλιόμετρα βόρεια καθώς βρίσκεται στη θέση Βρυσάκι στην πάνω πλευρά του όρμου του Θορικού.
Πώς θα πας στον Φάρο
Από την Λαυρίου – Σουνίου υπάρχει στροφή δεξιά (με φανάρι) προς τις εγκαταστάσεις τις ΔΕΗ. Ακολουθήστε την ταμπέλα προς “Αγία Μαρίνα”. Μετά από σχεδόν 5 χιλιόμετρα, κάντε δεξιά προς “Συρί” και συνεχίστε μέχρι να βρείτε το χωματόδρομο προς τον φάρο (2 χιλιόμετρα). Ο Δρόμος είναι δύσκολος αλλά βατός.
16) ΦΑΡΟΣ ΓΑΥΔΟΥ
Πριν ο δρόμος μάς φέρει στον συνοικισμό Άμπελος, αριστερά σε ένα ύψωμα, το 1880 η γαλλική εταιρεία των Οθωμανικών Φάρων, σε υψόμετρο 360 μ. κατασκεύασε έναν περιστρεφόμενο φάρο, για διευκόλυνση των διερχόμενων πλοίων μεταξύ Κρήτης και Γαύδου. Ήταν ισχυρός φάρος λευκών αναλαμπών ανά κάθε λεπτό, οι οποίες με αίθριο μεν καιρό φαίνονταν από 42 μίλια, αλλά υπό την παραμικρή ατμοσφαιρική διατάραξη τα σύννεφα που επικάθονταν στην κορυφή απέκρυπταν τελείως τον φάρο.
Ο φάρος λειτουργούσε με πετρέλαιο και φυτίλι, ενώ σε ορατότητα και κατασκευή ήταν ο δεύτερος μετά από αυτόν της Γης του Πυρός. Απασχολούσε γύρω στα 10 άτομα, επιστάτες και φαροφύλακες. Είχαν κατασκευάσει πολλά σπίτια γύρω από τον φάρο που τα χρησιμοποιούσαν σαν αποθήκες των καυσίμων, για τον εκάστοτε επιστάτη και τους φαροφύλακες. Κατά τη γερμανική επίθεση τον Μάιο του 1942 στο νησί, τον βομβάρδισαν και καταστράφηκε κατά το μεγαλύτερο μέρος του. Σπίτια και φάρος από τα βομβαρδισμένα καύσιμα ανατινάχθηκαν στον αέρα.
Προς αντικατάσταση αυτού κατασκευάσθηκε αυτού κατασκευάσθηκε αργότερα άλλος φάρος στο ΝΑ ακρωτήρι της Γαύδου με αυτόματο σπινθήρα πάνω στο ακρωτήριο Τρυπητή, το νοτιότερο σημείο της Ευρώπης. Το 1989-1990 κατασκευάστηκε σ' αυτό το σημείο της Τρυπητής άλλος φάρος που λειτουργεί με φωτοβολταϊκά στοιχεία.
Ο παλιός φάρος στη νήσο Γαύδο ήταν από τους μεγαλύτερους φάρους της Μεσογείου και το φως του ήταν ορατό από απόσταση 42 ναυτικών μιλίων. Μετά τον βομβαρδισμό του από τα γερμανικά αεροσκάφη κατά τον Β Παγκόσμιο πόλεμο ο φάρος της Γαύδου έσβησε.
Ηλιοβασίλεμα στον Φάρο της Γαύδου
Στα μέσα του 2003 όμως αναμενόταν να ανάψει και πάλι αφού το έργο της ανακατασκευής του δημοπρατήθηκε, πράγμα που δεν έγινε ποτέ.
Η κεντρική είσοδος στον Φάρο της Γαύδου και το μικρό της καφενεδάκι. Δεξιά, ο Φαροφύλακας της Γαύδου, ένας από τους ελάχιστους στην Ελλάδα
Η μελέτη ανακατασκευής του φάρου προέβλεπε την αναστήλωση των κτιριακών εγκαταστάσεων του, τη δημιουργία μικρού μουσείου, την ανάπλαση του περιβάλλοντος χώρου καθώς και την λειτουργία μετεωρολογικού σταθμού. Σήμερα στο εσωτερικό του υπάρχει μικρή έκθεση με γκραβούρες όλων των φάρων της Ελλάδας και την ιστορία τους. Επίσης, έχει ένα μικρό καφενείο (πρωτοφανές για φάρο) που το δουλεύει ο Φαροφύλακας, ο οποίος είναι παρών κάθε απόγευμα στον Φάρο.
Τέλος ο Φάρος γενικότερα είναι ένα από τα πιο όμορφα σύμβολα. Φάρος θα πει λιμάνι, ασφάλεια, αλμύρα, ελπίδα, απέραντη γαλήνη αλλά και τρικυμία, δύναμη, περιπέτεια, μυστήριο και μοναξιά. Ο Φάρος είναι ορόσημο, όπως κάποιοι άνθρωποι, όπως κάποιες μέρες.
Σχετική ανάρτηση: Η ΚΑΝΔΕΛΙΟΥΣΣΑ ΚΙ Ο ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ
Ο φάρος της Ναυπάκτου (ανάρτηση με φωτογραφία μου) 
Η λίστα με τους 120 Φάρους της Ελλάδας : ΦΑΡΟΙ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΦΑΡΟΙ) 
Η λίστα με τους Φάρους που συνήθως είναι ανοιχτοί για το κοινό την Παγκόσμια Ημέρα Φάρων: Παγκόσμια Ημέρα Φάρων: Ανοιχτοί για το κοινό 29 φάροι της χώρας – Ποιους μπορείτε να επισκεφθείτε
Ο εμβληματικός Φάρος Βρυσάκι δίπλα στην Αθήνα


Φωτογραφίες: Sophia Karagianni

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου